KONTROLA LETA: ZBOG GRESKE PREUSMERENO STOTINE AVIONA

Na stotine aviona preusmereno je 10. jula uveče iz vazdušnog prostra Srbije u okolne zemlje jer, Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) nije radil 50 minuta zbog greške prilikom redovnog servisiranja softvera
 

Kako saznajemo, prestanak rada radara izazvala je firma koja je bila zadužena za redovno održavanje softvera SMATSA.Reč je o rutinskom poslu tokom kojeg je ceo informacioni sistem trebalo uobičajeno da funkcioniše. Međutim, u jednom trenutku, oko 21 sat, svi kompjuteri su se pogasili. Nastala je opšta panika. Odmah smo pozvali kontrole letenja u Bukureštu, Budimpešti i Banjaluci da preuzmu letove i svi avioni iznad našeg neba su preusmereni u okolne zemlje

Istog trenutka je ragovao i “Evrokontrol” koji je obavestio sve servise avio-saobraćaja u okruženju o ovom problemu, a njviše aviona preusmereno je u Rumuniju – čak 120.“Evrokontrol” je u trenutku kada se pojavio problem preuzeo koordinaciju letova i preusmerio ih, prema utvrđenim procedurama, na kontrolne centre u okruženju, te je tako izbegnuto bilo kako ugrožavanje bezbednosti ljudi ili letelica. Oni tvrde da problem nije znatno uticao ni na operativnu mrežu, te da se vazduni saobraćaj sada odvija bez problema.

U nadležnosti MATSA su sve letelice koje i makar delimično prelaze iznad Srbije sa Kosovom i Crne Gore. Direktor Radojica Rovčanin tvrdi da je u potpunosti ispunio proceduru povodom ovog slučaja. Ja sam odmah osvemu obavestio i Vojsku i Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije i tu se moja nadležnost završava. Ne smem više ništa da iznosim u javnost – kaže  Rovčanin.Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije pokrenuo je odmah vanredni nspekcijski nadzor o uzrocima pada radarskog sistema i nakon kompletne istrage prosledio izveštaj Mnistarstvu saobraćaja.

Nema novčanih gubitaka

Iako je nekoliko stotina avia na 50 minuta zaobišlo vazdušni prostor Srbije, ovo preusmerenje neće dovesti ni do kakvih novčanih gubitaka. Naime, avio-kompanije prilikom pravljenja plana letenja plaćaju “Evrokontrolu” za uslugu praćenja lelica, a potom “Evrokontrol” taj novac prosleđuje kontrolama letenja koje su angažovane na tim pravcima. Budući da se ovde radi o pedesetominutnom preusmerenju, to ništa neće promeniti u planovima avio-kompanija nitiće se pojaviti rupa u budžetu SMATSA.

SLIČNE VESTI