FIAT ODLAZI IZ SRBIJE! SELE PROIZVODNJU U POLJSKU

Menadžment ‘Fijata’ formirao u Torinu rizni štab koji treba da razradi strategiju ‘izlaska iz Srbije’ i izmeštanja proizvodnje modela ‘500L’… Ako ne bude dogovora sa radnicima, u avgustu sledi kolektivni odmor, a u septembru počinje zatvaranje fabrike u Kragujevcu i prebacivanje mšina u Poljsk

Italijanski proizvođač automobila “Fijat” najozbiljnije razmišja da se u septembru povuče iz Srbije, saznaje Informer! Menadžment “Fijata” formirao je u Toriu krizni štab koji treba da razradi strategiju zatvaranja fabrike u Kragujevcu i izmeštanje proizvodnje modela “500L” u Poljsku.Rukovodstvo “Fijata” na ovaj korak se odlučilo, između ostalog, zbog višenedeljnog štrajka radnika u njihovoj fabrici u Kragujevcu, koji je juče privremen prekinut.Međutim, menadžmentu tek slede mukotrpni pregovori sa radnicima o nastavku proizvodnje i ukoliko oni ne uspeju, u avgustu sledi kolektivni godišnji odmor, a u septembru počinje zatvaranje fabrike. Ovakav scenario predstavljao bi veliki problem za našu zemlju, pošto u samom “Fijatu” radi 2.300 ljudi, a u kooperantskim firmama još 1.200. Osim oga, “Fijat” u BDP-u Srbije učestvuje sa tri odsto, a izvoz modela “500L” čini čak osam odsto celokupnog srpskog izvoza.

Teška situacija

Prema saznanjima Informera, štrajk u fabrci u Kragujevcu bio je okidač koji je naterao menadžment “Fijata” da ozbiljno razmotri napuštanje Srbije.Kada su pre 17 dana radnici “Fijata” u Kragujevcu stupili u štrajk, čelnici kompanije u Torinu su odmah odlučili da formiraju krizni štab sa jednim ključnim ciljem – razraditi strategiju izlaska iz Srbije! Poznato je da u “Fijatu” ne pregovaraju dok traje štrajk, a injenica da je on juče privremeno prekinut neće mnogo promeniti stvari. To bi eventualno moglo tek da pokrene stvari sa mrtve tačke. Jer menadžmentu “Fijata” i štrajkačima tek sad predstoje veoma teški pregovori – kaže naš sagovorik dobro upoznat sa dešavanjima u “Fijatu” i otkriva kakav će scenario biti ukoliko pregovori propadnu:

Ako se to dogodi, plan je vrlo jasan – u avgustu će biti proglašen kolektivni odmor, a onda od septembra sledi zatvaranje fabrike i izmeštanje mašina i proizvodne modela “500L” najverovatnije u Poljsku. U tom slučaju, bez posla će u Kragujevcu ostati 2.300 radnika koji direktno rade u “Fijatu” i još 1.200 koji rade za kooperantske firme. Da ne pominjemo koliki će to problem biti za privrdu Srbije, jer poznato je da “Fijat” čini tri odsto srpskog BDP-a i osam odsto celokupnog našeg izvoza – dodaje naš sagovornik.

Kovačević: Zadržati Italijane po svaku cenu

Mlađen Kovačević, ekonomski stručnjk, kaže da nije mala stvar ni to što će propasti i firme koje su usko sarađivale sa ovom fabrikom.
– Radnici u “Fijatu” nisu imali idealne uslove, ali svakako neće biti dobro ukoliko ostanu bez posla. Država bi trebalo da obelodani prvi ugovor koji je potpisan sa “Fijatom” i da učii sve da ovu fabriku zadrži, jer je Srbija već dala svoj maksimum da fabrika uspešno posluje u našoj zemlji – smatra Kovačević.Kriza u “Fijatu”, poput domino efekta, utiče i na dobavljače ove kopanije, ali ostavlja i negativan utisak o investicionom potencijalu naše zemlje u svetu. Američka kompanija “Delfi”, koja u Srbiji pravi opremu za povezivanje žica i kablova za automobilsku industriju i sarađuje da “Fijatom”, svakodnevno prati dešavanja u Kragujevcu. Njihov direktor Marko Masano već je najavio da će, ukoliko se štrajku “Fijatu” ne prekine i proizvodnja ne pokrene, razmotriti opciju odustajanja od novih investicija u Srbiji. Sa druge strane, jedan od “Fijatovih” dobavljača HTL, koji isporučuje gotove točkove, već je najavio da će biti prinuđen da obutavi proizvodnju i otpusti oko 50 radnika – priča izvor Informera.

Udarac za privredu

Stručnjaci su potpuno saglasni da bi odlazk “Fijata” bio težak udarac za srpsku privredu i da će u tom slučaju Kragujevac postati “grad gladnih”.Kragujevac ionako ne stoji doro, to je grad čije finansije ozbiljno zavise od republičkog budžeta. Kada bi “Fijat” otišao iz Srbije u Kragujevcu bi se gladovalo, a ne znam ni koji bi to novi investitor zaposlio tolike ljude – kaže ekonomista Saša Đogović.Ekonomista Dejan Erić cenjuje da bi bila ogromna šteta da “Fijat” ode iz Srbije, jer je ova fabrika automobila postala značajan brend za našu zemlju.Srbija, ali i radnici “Fijata” morali bi da pokažu sposobnost za pregovaranje! Najbolje bi bilo da se nađe način da radnici zadrže poso, jer bi ogromna šteta bila da više od 2.000 radnika ostane na ulici. Za razvoj srpske industrije i Kragujevca presuno je da se stabilizuje situacija u ovoj fabrici – kaže Erić

 UPDATE:

KRAGUJEVAC: PREKINUT STRAJK

SLIČNE VESTI